Pada awal
bulan Mac yang lalu, kerajaan negeri Selangor dan kerajaan Persekutuan telah
menandatangani satu perjanjian untuk menyelaraskan pengurusan air di Selangor.
Menurut perjanjian tersebut, pembinaan projek Langat 2 untuk menyalurkan air
daripada negeri Pahang akan diteruskan, dan pengurusan air oleh tiga syarikat
konsesi iaitu Puncak Niaga, Syabas dan Splash pula akan diserahkan kepada
kerajaan negeri melalui pampasan. Tetapi, tiga syarikat konsesi tersebut masih
tidak setuju dengan perjanjian tersebut dengan alasan pampasan yang diberikan
terlalu rendah.
Air adalah
hak asasi manusia dan tidak harus diperniagakan untuk keuntungan. Sejak
penswastaan era pemerintahan Mahathir, isu perkhidmatan dan pengurusan air
masih tidak selesai walaupun kerajaan BN waktu itu berjanji akan meningkatkan
kualiti perkhidmatan. Tetapi, malangnya kepentingan syarikat-syarikat konsesi
kroni BN tersebut yang lebih diutamakan. Mereka adalah kroni-kroni kerajaan
yang lebih mementingkan keuntungan daripada memberikan perkhidmatan yang berkualiti.
Ini dapat dilihat dengan tuntutan mereka meminta pampasan yang lebih. Kualiti
dianaktirikan apabila untung diletak sebagai keutamaan. Padahal pampasan
tersebut mesti dibayar oleh wang rakyat.
Apabila
kerajaan Pakatan mengambil alih kerajaan negeri pada pilihan raya 2008,
pengumuman air percuma untuk 20 isi pad yang pertama mendapat sambutan daripada
rakyat, dan sokongan kepada Pakatan terus meningkat dalam pilihan raya tahun
lalu. Walaupun begitu, kerajaan negeri perlu mempergunakan pendapatan negeri untuk
membayar subsidi kepada syarikat-syarikat konsesi. Ini boleh dilakukan di
Selangor, memandangkan sumber pendapatan negeri adalah agak baik untuk masa
ini. Memiliknegerikan pengurusan dan perkhidmatan air boleh meningkatkan
kesejahteraan rakyat. Tetapi, ini hanya boleh berlaku jika demokrasi
ditingkatkan dalam perbadanan air untuk membolehkan pengguna dan pekerja
terlibat bersama dalam membuat keputusan dan menentukan hala tuju dalam pen-
gurusannya.
Jika
pengurusan air Selangor yang diambil alih oleh kerajaan negeri tetap
berlandaskan kepada lunas-lunas korporat dan keuntungan, tanpa penglibatan
secara demokratik oleh warga pekerja yang menjadi nadi dalam kerja-kerja
pengurusan perbadanan air, maka isu yang sama ketika air di bawah syarikat
konsesi akan muncul. Justeru itu, warga pekerja dan kesatuan perlu memainkan
peranan dalam pen- gurusan dan kawalan perbadanan secara demokratik untuk
memastikan keperluan rakyat terus diutamakan. Manakala pengguna atau rakyat
pula perlu diberikan ruang untuk memberikan maklum balas dalam meningkatkan
kualiti pengurusan air di negeri Selangor.Tetapi, ini hanyalah penyelesaian
jangka pendek.
Perkhidmatan
air percuma akan terbantut apabila kerajaan negeri yang terus menyokong agenda
sistem pasaran bebas, dipaksa oleh kapitalis untuk mengikut harga pasaran atau
kemelesetan ekonomi akan memaksa kerajaan negeri mem- berhentikan kemudahan air
percuma. Penyelesaian sepenuhnya hanya dapat dibuat apabila ekonomi dirancang
berdasarkan keperluan rakyat bukannya ekonomi pasaran bebas yang diamalkan
sekarang yang menekan keperluan rakyat dengan matlamat untuk memaksimumkan
keuntungan.
No comments:
Post a Comment