Wednesday, 6 August 2014

PENGUATKUASAAN GAJI MINIMUM: SERIUS ATAU TIDAK ?

Menurut laporan laman web Portal Gaji Minimum Malaysia,  Perintah Gaji Minimum Kebangsaan 2012 diberitakan mula dikuatkuasakan pada 1 Januari 2013 bagi majikan yang mempunyai lebih daripada lima pekerja, dan pada 1 Julai 2013 bagi majikan yang mempunyai lima pekerja atau kurang. Di dalam tempoh itu, pihak kerajaan telah memberi banyak kelonggaran kepada syarikat besar mahupun kecil dan sederhana dengan memberikan tiga fasa penundaan bermula Disember 2012 hingga 31 Disember 2013.
Namun, sehingga Disember 2013, banyak syarikat yang masih belum melaksanakan pembayaran gaji minimum kepada pekerja berdasarkan 961 aduan pekerja yang diterima oleh Jabatan Tenaga Kerja (JTK). Daripada jumlah itu, sebanyak 290 kes telah diselesaikan melalui persetujuan di antara majikan dan pekerja. 622 kes masih lagi dalam siasatan akhir, manakala 49 kes lagi dirujuk ke Mahkamah Buruh.
Sebanyak 1,044 majikan memohon penangguhan pelaksanaan gaji minimum dengan alasan supaya mereka dapat mengkaji semula struktur perniagaan mereka sepanjang tempoh penangguhan tersebut. Di atas dasar kompromi kerajaan terhadap majikan-majikan kapitalis ini, pelaksanaan perintah gaji minimum tersebut telah ditangguh sehingga diputuskan untuk dikuatkuasakan semula pada 1 Januari 2014.
Semenjak penguatkuasaan perintah tersebut bermula, pihak Kementerian Sumber Manusia melalui JTK telah melakukan 6,588 pemeriksaan di seluruh negara di dalam tiga bulan pertama tahun ini, dan mendapati bahawa sebanyak 179 majikan yang masih belum melaksanakan gaji minimum. Pegawai JTK kemudiannya hanya memberikan notis pematuhan kepada majikan-majikan tersebut. Ini menimbulkan persoalan tentang sikap pihak berkuasa kerajaan yang dilihat terlalu ‘memanjakan’ majikan.

Semenjak penguatkuasaan perintah gaji minimum pertama kali pada awal 2013 dahulu sehingga kini, masih banyak majikan yang tidak melaksanakannya, namun tindakan yang dikenakan ke atas mereka tidak lebih daripada sekadar pemberian notis pematuhan dan amaran sahaja. Mengikut Seksyen 43 Akta Majlis Perundangan Gaji Negara 2011, mana-mana majikan yang disabit kesalahan dalam tindakan pen- dakwaan akan dikenakan denda tidak melebihi RM20,000 atau dipenjarakan tidak melebihi lima tahun.
Pun begitu, Menteri Sumber Manusia, Richard Riot mengatakan bahawa pihak kementerian tidak akan mengambil tindakan sehingga semakan semula pada Julai 2014 ini. Ini sebenarnya akan memberikan masa yang lebih ataupun ‘masa tambahan’ kepada majikan untuk terus melengahkan perlaksanaan gaji minimum tersebut setelah lebih dari setahun perintah tersebut dirangka. Peranan yang dimainkan oleh kerajaan sehingga kini kita boleh gambarkan sama sahaja seperti seorang pengadil perlawanan bola sepak yang berat sebelah dan menyebelahi pasukan yang mempunyai kepentingan tertentu terhadapnya.
Mengikut Akta Majlis Perundingan Gaji Negara (MPGN) 2011, semakan semula tersebut perlu dilakukan setiap dua tahun sekali kononnya sebagai usaha untuk mencari titik penyelarasan yang sesuai untuk majikan dan juga pekerja, yang akan menghasilkan situasi ‘menang- menang’ kepada kedua belah pihak dan juga bertujuan untuk menambah baik dasar tersebut. Selain mengambil kira pandangan pekerja dan majikan, pihak kerajaan juga turut mengadakan perbincangan dengan pelbagai pihak termasuk Bank Dunia dan juga Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO).
Berdasarkan maklumat di atas, kita mendapati bahawa situasi ‘menang-menang’ yang dicanangkan pihak kerajaan tersebut hanyalah ilusi. Semakan tersebut melibatkan rundingan yang tidak hanya diwakili oleh pihak majikan atau kapitalis tempatan, malah rundingan semakan tersebut turut melibatkan pihak kapitalis besar dunia, iaitu Bank Dunia! Bagaimana kita boleh bayangkan sebuah institusi kapitalis terbesar di dunia akan mampu memberi saranan yang terbaik untuk kebaikan golongan pekerja?
ILO pula, seperti yang diketahui oleh kebanyakan kesatuan sekerja tempatan, adalah pertubuhan buruh antarabangsa yang diwakili oleh tiga komponen utama, iaitu kerajaan, majikan dan pekerja. Wakil-wakil kerajaan yang berada di dalam pertubuhan tersebut sudah 
tentunya sentiasa memihak 
kepada majikan berbanding
 pekerja. Malah,
 sekiranya ada
pun saranan-
saranan ILO
 yang akan 
memberikan 
kebaikan kepada pekerja 
Malaysia,
 pihak kerajaan
 Malaysia yang 
akan menen
tukan untuk
 menerima atau
 menolak saranan-saranan 
tersebut.
Jadi, di manakah rasionalnya tindakan melakukan semakan semula setiap dua tahun sekali ini, sedangkan realitinya kita mengetahui bahawa tidak akan ada situasi menang-menang kepada kedua belah pihak terutamanya bagi golongan pekerja? Di manakah keadilan sebenar untuk golongan pekerja? Tidak hanya diberikan gaji minimum yang tidak setaraf dengan kadar kenaikan kos sara hidup, malah perlaksanaannya juga sangat banyak cacat-celanya. Kedua-dua parti politik BN dan PR dilihat tidak mampu memberikan penyelesaian konkrit kepada penderitaan rakyat bawahan dan golongan pekerja.

Gaji minimum yang dicadangkan Pakatan Rakyat sendiri sebenarnya tidak banyak bezanya berbanding apa yang telah ditetapkan kerajaan Barisan Nasional dan tetap tidak mampu untuk membaik pulih keadaan hidup rakyat. Ekoran kenaikan harga barang dan minyak, ditambah pula dengan perlaksanaan cukai GST bermula April tahun hadapan, maka di manakah relevannya gaji minimum RM900 ataupun RM1100 seperti yang dicadangkan PR? Kedua-dua angka tersebut, sekiranya dilaksanakan 15 tahun yang lepas, mungkin dirasakan sesuai. Sekurang-kurangnya RM1500 adalah angka yang lebih wajar untuk dijadikan sebagai gaji minimum untuk masa kini.
Zul, Sosialis Alternatif-Malaysia

No comments: