Rosmah, wanita
27 tahun yang bekerja di salah sebuah syarikat pembuat barangan elektronik di
kawasan perindustrian Bangi nampak tergesa-gesa menghabiskan makan tengah harinya
di sebuah warung. Dia tidak banyak bercakap ketika kami mengajaknya berbual dan
mengedarkan risalah tentang buruknya nasib pekerja di Malaysia sekarang ini.
Tetapi ketika kami bertanya bagaimana keadaan di tempat kerjanya, dengan
ringkas dia menjawab: “Macam penjara!” Rosmah tidak punya banyak masa untuk menjelaskan
maksud ucapannya tersebut kerana masa rehat tengah harinya selama 45 minit
sudah hampir habis. Jika ditolak masa naik motor untuk pulang pergi dari kilangnya
ke warung tersebut yang mengambil masa 10 minit, di tambah dengan masa yang
diambil berjalan kaki dari tempat letak kenderaan ke bangunan tempatnya
bekerja, masa untuk punch card dan lain-lain,
dia hanya punya masa kurang dari 20 minit untuk dirinya sendiri menikmati makan
tengah hari di warung itu. Bagi Rosmah yang telah 8 tahun menjadi hamba majikan
di kilang tersebut, 20 minit itulah masa yang paling berharga dalam hidupnya setiap
hari, iaitu masa di mana dia boleh melihat matahari. Sisa hari tersebut
terpaksa dia habiskan di dalam kilang yang dianggapnya seperti penjara.
Setiap hari, sebelum pukul enam pagi Rosmah sudah bangun untuk
bersiap pergi kerja kerana sebelum pukul tujuh dia sudah mesti berada di kilang.
Lewat masuk kerja sedikit gajinya terancam dipotong oleh majikan. Mulai pukul
tujuh pagi dia mesti berdiri di depan mesin berjalan untuk menyusun
komponen-komponen elektronik tertentu di dalam sebuah “penjara” raksasa yang
dikongsi dengan ratusan “banduan” yang lain. Mereka menggunakan seragam kerja
yang sama, melakukan pekerjaan yang sama, dan memiliki matlamat yang sama,
iaitu bekerja untuk menafkahi hidup. Apa yang selalu ada di fikiran mereka
adalah bagaimana hendak membayar sewa rumah, bil-bil, belanja rumah tangga,
tanggungan keluarga, biaya anak-anak bersekolah dan keperluan asas lainnya. Bekerja
untuk menjadi kaya adalah mimpi yang terlalu mewah buat mereka. Apalagi
bercita-cita mengumpulkan wang untuk pergi haji, jauh panggang dari api.
Walaupun Rosmah dan rakan sekerja yang lain berkongsi banyak persamaan,
namun situasi kerja di bawah tekanan dan pengawasan yang ketat tidak
memungkinkan mereka untuk berkongsi cerita dengan selesa. Pukul sembilan,
Rosmah diberi rehat selama 15 minit untuk duduk meregangkan otot, bersarapan,
dan pergi ke tandas. Pukul 3 petang, iaitu masa di mana sepatutnya masa bekerja
8 jam berakhir, Rosmah diberi masa 15 minit untuk sembahyang. Selepas itu dia harus meneruskan
kerjanya. Biasanya dia baru boleh pulang pada pukul lima petang. Namun selalu
juga dia dipaksa bekerja sehingga pukul 7 malam. Dalam ingatan Rosmah, sudah
lama majikannya memaksa mereka untuk melakukan kerja lebih masa. Tetapi
lama-kelamaan hal itu sudah dianggap sebagai kewajipan pekerja dan merupakan
dasar tetap yang diputuskan secara sepihak oleh majikan. Bahkan jika kilang
mendapat banyak pesanan, mereka juga mesti bekerja pada hari cuti, 7 hari
seminggu. Padahal, Akta Pekerja menyatakan secara jelas
bahawa kerja lebih masa dapat dilakukan hanya dengan persetujuan dari pekerja. Pekerja
berhak untuk menolak atau meminta untuk bekerja lebih masa. Pihak majikan pula
wajib memberi gaji kerja lebih masa dengan kadar yang lebih tinggi daripada jam
kerja biasa, dua kali ganda pada hari Ahad, dan tiga kali ganda jika bekerja
pada hari cuti am. Namun Rosmah mengakui, gaji yang diterimanya setiap bulan
sebanyak RM1100 tidak setimpal dengan kerja yang dilakukannya. Walaupun gaji
pokoknya sebagai operator pengeluaran ialah sebanyak RM800, jika ditambah
dengan bayaran jam kerja lebih masa setiap hari, dan gaji dua kali ganda pada
hari cuti, sepatutnya pendapatannya boleh mencecah RM1600 sebulan. Namun haknya
ini tidak pernah diberikan oleh majikan. Jika kilang mendapat keuntungan yang
melimpah hasil dari peningkatan pengeluaran, pekerja yang bertanggungjawab
secara langsung menghasilkan barangan tersebut juga tidak pernah mendapat
agihan keuntungan.
Rosmah bukannya tidak merasakan ketidakadilan ini. Dia sedar ada haknya yang telah diambil oleh majikan, tetapi ia tidak faham bagaimana majikan dengan berleluasa boleh menindas pekerja, dan mengapa perkara sebegitu boleh terus berlaku. Dia tidak tahu hendak berbuat apa. Dalam risalah yang kami edarkan kepadanya waktu itu ada sedikit penjelasan mengenai cara-cara penindasan yang dilakukan oleh majikan. Cara paling asas bagi majikan untuk mendapatkan keuntungan ialah dengan tidak membayar upah pekerja sesuai dengan kerja yang dilakukan mereka. Misalnya pekerja di sebuah kilang kasut. Untuk menghasilkan sepasang kasut, seorang pekerja memerlukan masa kerja 4 jam. Jadi, dalam sehari (8 jam kerja), seorang pekerja boleh menghasilkan dua pasang kasut. Modal awal yang diperlukan oleh majikan untuk membuat sepasang kasut ialah: bahan mentah (RM15), tenaga mesin (RM2), dan upah pekerja membuat kasut (RM20). Ditambah dengan biaya pengangkutan, pemasaran, cukai, dan lain-lain, menjadikan harga sepasang kasut sehingga ia layak untuk dijual di kedai ialah RM50. Namun, majikan menjual kasut tersebut dengan harga RM150, atau tiga kali ganda dari harga pengeluarannya. Dengan begitu, majikan mendapat keuntungan bersih RM100 dari setiap pasang kasut yang dijual. Bayangkan jika sebuah kilang kasut yang menggajikan ratusan pekerja dan menghasilkan seribu pasang kasut dalam sehari. Berapa keuntungan yang diperoleh majikan? Bandingkan dengan pekerja yang hanya mendapatkan upah RM40 sehari dengan menjual tenaga dan keahliannya kepada majikan. Dengan upah sekecil itu, pekerja mesti bekerja sekurang-kurangnya empat hari untuk dapat membeli sepasang kasut yang dihasilkannya sendiri. Padahal, tanpa tenaga dan keahlian pekerja, mustahil kasut-kasut dapat dihasilkan dan majikan mendapat keuntungan. Namun hanya kerana majikan memiliki modal (kapital) boleh dengan mudahnya mendapat keuntungan hasil dari memerah keringat pekerja.
Kerugian pekerja tidak hanya diukur
secara ekonomi sahaja, tetapi mereka juga selalu dipaksa bekerja di
persekitaran yang tidak sihat dan tidak selamat. Dengan melakukan pekerjaan
rutin yang berulang-ulang dan selalu terkurung di dalam kilang tidak baik untuk
perkembangan mental pekerja. Ungkapan Rosmah tadi yang menyamakan kilang
seperti penjara mungkin dianggap berlebihan oleh sebahagian besar orang yang
tidak pernah merasakan bekerja di kilang. Sudah 8 tahun Rosmah menjalani kehidupan
begitu sehari-hari, dia harus menghadapinya kerana dia merasa tidak mempunyai
pilihan yang lain dan cara untuk keluar dari nasib yang menimpanya.
Tetapi betulkah tidak ada pilihan?
Rosmah berfikiran demikian kerana sistem yang ada sekarang tidak memberi
peluang dan ruang bagi pekerja seperti dirinya untuk berfikir di luar persoalan
ekonominya. Sistem kapitalisme sekarang hanya berpihak kepada majikan untuk
membuat keuntungan yang hanya boleh didapat melalui penindasan terhadap
pekerja. Sistem ini begitu berakar dalam kehidupan kita sehari-hari sehingga
kita menganggap ianya sebagai sesuatu yang biasa dan wajar. Sistem kapitalisme ini
selain menindas pekerja, ia juga membuat mereka tidak memiliki masa untuk
membaca, bersosial, dan mengikuti perkembangan yang berlaku di sekelilingnya. Apa
yang mereka dapat selepas pulang kerja hanya kepenatan dan beban fikiran yang
tidak jauh daripada persoalan ekonomi. Akibatnya, pekerja sebagai manusia
tercabut dari fitrah mereka sebagai makhluk sosial dan politik. Jika pekerja
sedar akan fungsi sosial dan politiknya, maka mereka dapat melawan penindasan
sistem kapitalisme yang kejam ini. Pekerja mesti sedar bahawa dalam sistem
kapitalisme ini, mereka berada dalam satu kelas tertentu di dalam masyarakat,
iaitu kelas pekerja. Pada hakikatnya, kelas pekerja ialah kelas yang ditindas
oleh kelas kapitalis atau majikan. Pekerja hanya boleh keluar dari penindasan
ini jika mahu belajar, berbincang, dan bersatu dalam tindakan dengan sesama
pekerja sebagai sebuah kelas, juga dengan golongan tertindas lainnya untuk melawan
sistem kapitalisme. Dengan bersatu, kelas pekerja tidak akan kehilangan apa
pun, selain belenggu yang mengongkong kehidupan mereka.
Iyan, CWI Malaysia
No comments:
Post a Comment