Pendidikan
seharusnya adalah hak asasi untuk setiap insan tanpa mengira darjat dan
keturunan. Tetapi dengan perkembangan Malaysia sebagai Negara Perindustrian
Baru (NPB) semenjak 1980an, sedikit demi sedikit aktiviti pendidikan telah dimasuki
oleh elemen-elemen kapitalisme.
PENGINDUSTRIAN
PENDIDIKAN
Dari tadika,
sekolah rendah hinggalah ke pengajian universiti, elemen dan budaya kapitalisme
menyusup masuk sehingga matlamat murni pendidikan untuk menimba ilmu tidak lagi
menjadi keutamaan. Di sekolah rendah dan sekolah menengah, tuisyen sudah
menjadi kewajipan untuk menandingi di antara satu sama lain untuk mendapatkan
‘kecemerlangan’, dan kebanyakan ibu bapa terutama dari kelas menengah dan kelas
pekerja dibebankan dengan kos pendidikan yang semakin tinggi. Kewujudan
sekolah-sekolah swasta dan antarabangsa dengan propaganda untuk memberikan
perkhidmatan pendidikan yang lebih berkualiti juga semakin meningkat. Manakala,
budaya kapitalisme pula semakin menjatuhkan kualiti pendidikan di
sekolah-sekolah kerajaan. Ini kerana kerajaan yang membuat keputusan mengikut
kehendak dan polisi kapitalisme, langsung tidak melibatkan guru dan masyarakat
dalam menentukan hala tuju pendidikan negara. Salah satunya, isu Pengajaran dan
Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)
diwujudkan oleh Mahathir atas desakan kapitalis, dan bukannya kehendak majoriti
rakyat negara ini yang mahukan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa
ibunda.
Dengan
perkembangan NPB juga, universiti-universiti tempatan dan IPTA mula dikorporatkan
dengan matlamat untuk memastikan graduan-graduan memenuhi kehendak industri
yang mengutamakan keuntungan maksimum kapitalis-kapitalis dalam negara dan luar
negara. Pelbagai IPTS juga ditubuhkan selaras dengan kehendak NPB dan Wawasan
2020 untuk mencapai tahap negara maju. Untuk memenuhi permintaan tenaga kerja
mahir yang semakin meningkat dalam aktiviti perindustrian dan pelaburan, politeknik,
kolej dan universiti-universiti tempatan yang baru juga dibina. Pada masa yang
sama, kerajaan juga membuka laluan kepada syarikat-syarikat besar daripada
dalam negara dan luar negara untuk membina universiti, kolej dan institut kemahiran
untuk memenuhi kehendak tersebut. Ini termasuk syarikat-syarikat yang mempunyai
hubungan dengan kerajaan seperti Sime Darby, TNB, Petronas dan lain-lain. Ini
menunjukkan, kapitalis dengan sokongan kerajaan telah mendominasikan hala tuju
pendidikan negara yang mana telah menukar wajah pendidikan pengajian tinggi di
universiti dan kolej untuk memenuhi keperluan mereka.
Perubahan
tersebut juga sekali gus telah meningkatkan yuran pengajian dan kos-kos lain
seperti penginapan yang membebankan pelajar terutama dari kelas pekerja dan
menengah. Pada masa yang sama, pendidikan yang telah menjadi suatu industri
yang mementingkan keuntungan memerlukan ‘produk’ iaitu pelajar untuk meneruskan
‘perniagaan’ mereka.
PTPTN
UNTUK MEMBANTU PELAJAR ?
Asal
usul penubuhan PTPTN bermula dengan pengumuman Wawasan 2020
pada tahun 1991 oleh Mahathir. Pada awalnya JPA merupakan badan utama yang
bertanggungjawab untuk menguruskan pinjaman serta biasiswa terutama kepada jumlah
tertentu pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran ke institusi-institusi pengajian tinggi awam dan swasta. Manakala sekumpulan
besar golongan pelajar pula tidak terpilih untuk mendapatkan pinjaman atau
biasiswa daripada JPA dan terpaksa menanggung suatu jumlah kos yang besar untuk
menuntut di IPTA atau IPTS. Perkara ini juga
mengehadkan ramai pelajar yang gagal mendapat tawaran ke IPTA untuk melanjutkan
pengajian tinggi ke IPTS yang biasanya menelan kos pengajian yang lebih tinggi.
Oleh kerana peningkatan bilangan pelajar tahun demi tahun, JPA gagal untuk memenuhi
permintaan pelajar untuk pinjaman. Manakala, kolej dan universiti yang tumbuh
bagai cendawan selepas hujan, dengan matlamat untuk mengaut keuntungan juga
mendesak kerajaan membantu pelajar-pelajar untuk mendapatkan pinjaman mudah
dengan faedah rendah untuk membolehkan mereka boleh membuat ‘keuntungan’ atas
nama pendidikan. PTPTN ditubuhkan pada 1997 di bawah Kementerian Pengajian
Tinggi bagi mengambil alih tugas JPA sebagai pengurus utama pinjaman dana. Seperti
yang kita maklum, kebanyakan dana PTPTN dan JPA adalah daripada cukai
pendapatan dan cukai-cukai lain yang dikutip daripada rakyat oleh kerajaan. Kini
PTPTN menguruskan pinjaman dan pembayaran balik hutang pelajar selepas tamat
pengajian di IPTA dan IPTS.
Dengan
ini jelas bahawa PTPTN diwujudkan oleh kerajaan secara tidak langsung demi
memenuhi ‘keperluan’ dan ‘keuntungan’ syarikat-syarikat dalam industri
pendidikan dengan nama membantu pelajar yang memerlukannya. Manakala golongan pelajar
terutama dari kelas menengah dan kelas pekerja yang ingin meningkatkan taraf
hidup mereka dengan ijazah daripada universiti dan kolej, tiada pilihan lain
selain mengharapkan pinjaman PTPTN untuk menampung yuran dan kos pendidikan yang
semakin hari semakin meningkat.
Tetapi,
untuk kebanyakan daripada mereka, selepas mula memasuki alam pekerjaan untuk
memulakan kehidupan baru dengan kos-kos seperti sewa rumah atau pinjaman
perumahan, pinjaman kereta dan inflasi yang semakin meningkat, beban untuk
membayar balik pinjaman PTPTN menyulitkan lagi kehidupan mereka. Walaupun
kerajaan mengatakan PTPTN akan bertindak fleksibel dalam pembayaran balik
pinjaman oleh pelajar, tetapi persoalan mengapa yuran dan kos pengajian pelajar
tidak dapat ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan mendapat sokongan semakin ramai
pelajar dan rakyat biasa memandangkan dana PTPTN adalah daripada rakyat.
Tambahan pula, mengapa kekayaan negara ini tidak dapat dipergunakan untuk
memastikan hak asasi untuk memperoleh pendidikan secara saksama dan adil untuk
setiap insan tanpa membebankan mereka, memandangkan kerajaan rela mengeluarkan
berjuta-juta dan berbilion-billion ringgit untuk menyelamatkan segelintir kroni
kapitalis yang terjunam dalam krisis.
PENDIDIKAN
PERCUMA ?
Baru-baru
ini, kebangkitan para pelajar menuntut pendidikan percuma mendapat sambutan
daripada rakyat biasa dan pelajar terutama daripada kelas pekerja dan kelas
menengah. Persoalannya, adakah pendidikan percuma boleh dicapai dalam sistem
kapitalisme negara kita?
Parti
pembangkang mengatakan pendidikan percuma mampu diamalkan jika kerajaan dapat
mengurangkan korupsi dan meningkatkan ketelusan dalam pengurusan kewangan
negara. Mereka berhujah bahawa beberapa negara seperti Sri Lanka yang jauh lebih
terbelakang, mampu mengamalkan pendidikan percuma, dan dengan kekayaan yang ada
adalah tidak mustahil untuk mengamalkan pendidikan percuma di negara ini.
Tetapi, ini jelas tidak berlaku kerana kerajaan BN yang pro-kapitalisme sentiasa
memastikan kepentingan syarikat-syarikat yang melabur dalam industri pendidikan
terus dilindungi, dan kelebihan tersebut dipergunakan oleh syarikat-syarikat
tersebut untuk mengaut keuntungan maksimum.
Manakala
jika Pakatan Rakyat berjaya mengambil alih Putra Jaya dalam pilihan raya yang
akan datang, dan mewujudkan pendidikan percuma daripada sekolah rendah ke
universiti seperti yang dijanjikan, ianya akan mendapat sambutan daripada
rakyat biasa. Tetapi, sejauh mana keberkesanan dalam pelaksanaan pendidikan
percuma masih tidak jelas dan boleh dipertikaikan. Ini kerana jika syarikat-syarikat
yang mengongkong industri pendidikan terutama sekolah-sekolah, kolej dan
universiti swasta terus digalakkan, maka pendidikan berkualiti sebagai hak
asasi untuk semua tidak akan tercapai. Ini kerana, golongan yang berada akan terus
mengecapi pendidikan yang berkualiti, manakala pendidikan percuma yang
diberikan tidak mencapai kualiti yang dikehendaki, seperti yang kita lihat
sekarang di sekolah swasta yang dianggap memberikan pendidikan yang lebih baik untuk
mengaut keuntungan berbanding dengan sekolah kerajaan. Manakala kolej dan
universiti swasta pula akan terus mementingkan keuntungan lebih daripada
kualiti dan keperluan. Pakatan Rakyat yang juga mendukung pasaran bebas
kapitalisme akan terus didesak oleh kapitalis nasional dan antarabangsa untuk
mengekalkan pendidikan sebagai industri.
Selagi
tangan kapitalisme dibenarkan untuk mencengkam hak-hak asasi rakyat, selagi itu
rakyat terutama kelas pekerja dan anak muda tidak akan dibenarkan untuk
memenuhi keperluan dan hak asasi mereka. Sistem kapitalisme akan cuba sedaya
upaya untuk tidak membenarkan keperluan yang bersifat percuma kerana sifat sistem itu sendiri berasaskan
keuntungan maksimum. Di negara-negara yang mengamalkan pendidikan percuma
seperti Sri Lanka, disebabkan perjuangan kelas pekerja dan rakyat biasa pada
suatu ketika dahulu untuk menuntut pendidikan percuma, golongan kapitalis
terpaksa akur dengan tuntutan mereka. Tetapi, seperti yang kita dapat dilihat
di Eropah, yang pernah mengamalkan pendidikan percuma di bawah konsep negara
berkebajikan, kini disebabkan krisis dalam sistem kapitalisme, satu demi satu
keperluan asas termasuk pendidikan diswastakan atau kos perbelanjaan kerajaan
dikurangkan untuk menyelamatkan kapitalisme.
Kesimpulannya,
walaupun pendidikan percuma boleh diwujudkan di bawah kerajaan kapitalisme atas
desakan rakyat, ianya akan bersifat sementara. Tetapi untuk memaksimumkan
keperluan tersebut cengkaman kapitalisme perlu dihapuskan. Ini hanya boleh
dilakukan jika kerajaan tersebut adalah berlandaskan kepada hasrat dan
keperluan rakyat biasa terutama kelas pekerja dan anak muda, dan bersedia untuk
memiliknegarakan keperluan-keperluan tersebut dan diurus secara demokratik dengan
penglibatan rakyat biasa dalam menentukan halatuju pendidikan negara.
No comments:
Post a Comment