PROTES KENAIKAN HARGA MINYAK DI INDONESIA : “KEMENANGAN” BAGI PARA
DEMONSTRAN
Penentangan
masyarakat Indonesia
terhadap agenda pemerintah untuk menghapuskan subsidi Bahan Bakar Minyak (BBM)
atau petrol pada akhirnya memperoleh “kemenangan”. Tekanan yang dilakukan oleh
pekerja, pelajar, masyarakat miskin perkotaan di jalan raya selama dua minggu
dan ianya menular ke pelbagai kota di Indonesia telah memaksa Dewan Perwakilan
Rakyat (DPR/parlimen) mengambil keputusan untuk menunda kenaikkan harga BBM
yang dirancang pada 1 April 2012. Namun
yang mesti diingat, ini hanya merupakan kemenangan sementara sahaja, kerana
keputusan yang dipersetujui tersebut hanya berkuatkuasa setidaknya sampai 6
bulan ke depan. Salah satu perkara yang dipersetujui menghendaki kerajaan tidak
menaikkan BBM selama 6 bulan jika harga minyak dunia tidak naik melebihi US$120
setong. Keputusan ini juga layak dikritik kerana ianya dianggap hanya sebagai
jalan tengah untuk meredakan kemarahan rakyat yang menginginkan kenaikan harga
minyak dibatalkan sepenuhnya, bukan ditunda. Apalagi, keputusan tersebut
menyerahkan dasar subsidi pemerintah kepada pasaran terbuka yang dikuasai oleh
kapitalis antarabangsa.
Dalam persidangan bajet di DPR tahun lepas, memang telah
dipersetujui untuk mengurangkan subsidi minyak yang dianggap membebankan
kewangan negara. Alasan pemerintah Indonesia hendak menaikkan harga
minyak ialah kerana krisis ekonomi dunia yang semakin tenat. Krisis yang menghentam
dua kuasa ekonomi kapitalis dunia, Eropah dan Amerika Syarikat menyebabkan
perdagangan Indonesia
melalui eksport dengan kedua-dua kuasa tersebut mengalami penurunan. Alasan
lain yang dikemukakan oleh pemerintah ialah ketegangan politik yang berlaku di
Timur Tengah, terutama Iran
yang dituduh memiliki kuasa nuklear dan mendapat tekanan dari negara-negara
Barat. Ketegangan tersebut menyebabkan harga minyak mentah dunia melonjak naik.
Jika krisis ekonomi berterusan dan ketegangan di Timur Tengah semakin memuncak,
maka tidak mustahil harga minyak dunia akan meningkat melebihi 15%. Jika
keadaan tersebut berlaku, pemerintahan SBY akan memberhentikan subsidi minyak
dan menaikkan harga petrol sebanyak 30% atau menjadi 6,000 Rupiah (lebih kurang
RM2), atau naik sekitar 1,500 Rupiah (50
sen) satu liter. Ini
bermakna, keputusan yang diambil melalui voting di DPR tersebut menjadi
sia-sia.
Walaubagaimanapun, rakyat Indonesia mesti
berterima kasih kepada demonstran yang gigih berjuang di jalan raya menentang
kenaikan harga minyak. Jika bukan kerana
penentangan yang hebat dari mereka, sudah pasti pemerintah dengan
sewenang-wenangnya menetapkan dasar pemansuhan subsidi tanpa menghiraukan
kepayahan hidup masyarakat. Kenaikan harga minyak sangat membebankan masyarakat
yang belum pulih sepenuhnya daripada krisis ekonomi yang teruk melanda negara
pada tahun 1997. Tidak menghairankan jika dalam suatu kajian menunjukkan bahawa
lebih daripada 90% masyarakat Indonesia menolak kenaikan harga BBM.
Meskipun secara statistik dan analisis lembaga
ekonomi dunia menyatakan bahawa ekonomi Indonesia semakin pulih, mengalami
pertumbuhan yang cukup baik, dan dijangka menjadi kuasa ekonomi terbesar di
rantau ini pada masa hadapan, namun kenyataannya taraf kehidupan rakyat biasa
masih di tampuk lama. Bantahan dan protes terutama yang dilakukan oleh golongan
pekerja menuntut kenaikan upah menjadi fenomena yang biasa berlaku, terutama di
kota besar seperti Jakarta yang memiliki kos biaya hidup yang amat tinggi. Awal
tahun 2012, ribuan pekerja di Bekasi dan
Tangerang, kota yang terletak di pinggir Jakarta, telah melakukan bantahan
terhadap keputusan mahkamah yang membenarkan tindakan persatuan pengusaha dan
majikan yang ingin membatalkan penguatkuasaan undang-undang mengenai kenaikan jumlah
gaji minima di dua kota tersebut. Mereka turun ke jalan raya selama berhari-hari
dan berjaya menutup jalan tol sehingga mematikan aktiviti ekonomi di
kilang-kilang tempat mereka bekerja. Akibatnya, pekerja menang dalam penentangannya terhadap golongan kapitalis
majikan dan pengusaha.
Protes di Mana-mana
Belajar dari pengalaman itu, kali ini ribuan buruh
kembali turun ke jalan dan juga melakukan perkara yang sama, menutup pintu
jalan tol. Perkembangan menarik mengenai aksi kali ini, ia tidak hanya
dilakukan di pejabat-pejabat pemerintah atau bangunan parlimen, tetapi juga di
tempat-tempat kemudahan awam seperti jalanraya, jalan tol, pusat membeli belah,
hentian kereta api, stesen minyak, dan airport. Banyak pihak yang tidak
bersetuju dengan aksi sebegini, menganggap ianya hanya menyusahkan orang ramai
yang hendak menggunakan jalan. Mereka selalu mempertanyakan, tidak adakah cara
yang lebih baik untuk protes tanpa mengganggu kepentingan awam? Tetapi mereka
tidak berani bertanya, realiti hidup seperti apakah yang dihadapi oleh pekerja
dan masyarakat miskin yang lain sehingga mereka berani bertindak sedemikian?
Bagi golongan buruh dan masyarakat miskin terpinggir, protes di jalanraya untuk
melumpuhkan aktiviti kapitalisme adalah satu-satunya cara yang paling berkesan
untuk kemenangan mereka. Hal ini dibuktikan sekali lagi dalam isu menjelang agenda
kenaikan harga minyak pada 1 April 2012.
Bantahan kali ini melibatkan golongan masyarakat
yang lebih luas dan menempuh cara yang lebih radikal. Golongan mahasiswa/i yang
selama ini bergerak dengan isu lokal, kali ini bergabung dengan unsur masyarakat
yang lain menentang agenda kenaikan harga minyak secara nasional. Di pelbagai
kota besar mereka merupakan kekuatan utama yang melawan dasar pemerintah ini. Bahkan
golongan Islam seperti Hizbut Tahrir yang selama ini tidak pernah menyentuh isu ekonomi dalam setiap aksi
mereka, tertekan untuk ikut turun ke jalan.
Menurut data sebuah akhbar nasional Kompas, pada bulan Mac sahaja, terdapat 1063
aksi membantah kenaikan harga minyak, jauh meningkat daripada bulan-bulan
sebelumnya (Januari: 12 bantahan, Februari:16 bantahan) (Kompas 2/4/2012). Sebanyak
29 daripada aksi tersebut berakhir dengan rusuhan. Aksi bantahan ini melibatkan
tidak kurang daripada 92 organisasi dan 81,000 massa di seluruh Indonesia.
Kota-kota yang sebelumnya jarang terdapat demonstrasi, kali ini masyarakatnya
ikut turun ke jalanraya. Dalam jangka masa 26-30 Mac sahaja, aksi bantahan
terjadi di 44 buah kota (Kompas/1/4/2012).
Di Jakarta, sekumpulan mahasiswa/i menduduki
stesen-stesen minyak. Di Yogyakarta, masyarakat menduduki jalan rel kereta api
menyebabkan jadual ketibaan dan keberangkatan kereta api terganggu. Di
Makassar, mahasiswa/i menduduki komplek membeli belah dan restoran-restoran
McDonald sebagai protes terhadap penindasan kapitalisme. Dan hampir di setiap kota
tempat berlakunya demonstrasi, masyarakat menduduki jalanraya dan mereka
berhadapan secara langsung dengan polis. Mereka berkonfrantasi dengan pihak
Polis yang hendak menyuraikan mereka. Tidak cukup dengan gas pemedih mata,
polis juga menggunakan kekerasan. Puluhan daripada mereka terpaksa dibawa ke
hospital untuk menerima rawatan, walaupun tidak ada laporan kematian. Namun
mereka pantang berundur. Sebanyak 523 demonstran terluka, sedangkan dari pihak
polis 210 orang dalam konfrantasi tersebut. Keseluruhan demonstran yang ditangkap
ialah 750 orang, tetapi sebahagian besar dibebaskan. (Kompas 1/4/2012).
Aksi penentangan yang berlaku selama lebih dari
seminggu tersebut mencapai puncaknya pada 29 Mac 2012, ketika ahli DPR
bersidang untuk memutuskan sama ada hendak menaikkan harga minyak atau tidak.
Massa yang berdemonstrasi di depan bangunan DPR berjaya merobohkan pagar bangunan
parlimen dan membuat coretan-coretan tanda protes. Aksi tersebut hanya berjaya
dibubarkan oleh polis lewat tengah malam pada 30 April setelah sidang di dalam bangunan
DPR memutuskan menunda kenaikan BBM.
Keadaan tersebut sangat jauh berbeza dengan apa
yang berlaku dalam persidangan di DPR/parlimen. Sidang yang disiarkan secara
langsung oleh dua buah TV swasta dan berlangsung sampai lewat malam itu menjadi
tempat untuk menunjukkan kepahlawanan ahli politik dan menaikkan citra parti
masing-masing, siapa yang lebih membela rakyat. Walaupun semua keputusan dibuat
di dalam sidang DPR, namun protes dan tekanan yang dilakukan masyarakat di
hampir seluruh pelusuk Indonesia ikut mempengaruhi hasil persidangan tersebut.
Masyarakat tahu, siapa pahlawan yang sesungguhnya.
Sebagaimana yang telah disebutkan di awal tulisan
ini, keputusan untuk menunda kenaikan harga minyak hanya berlaku selama 6 bulan
sahaja. Jika krisis ekonomi dunia semakin tenat dan ketegangan di kawasan Timur
Tengah semakin hebat, maka harga minyak boleh naik bila-bila masa dan
pemerintah Indonesia pun akan cuba menghapuskan subsidi untuk rakyat Indonesia.
Ini akan menjadi momentum yang sangat tepat bagi penyatuan gerakan massa
Indonesia melalui jalan raya untuk menundukkan elit politik yang membela sistem
kapitalisme. Sebagaimana yang ditunjukkan oleh bantahan terhadap agenda
kenaikan harga minyak ini, rakyat biasa pun boleh menang di jalan raya. Tetapi,
kemenangan mutlak untuk rakyat biasa hanya akan menjadi kenyataan dengan menundukkan
sistem kapitalisme. Ini memerlukan pembinaan parti massa kelas pekerja dan
rakyat biasa yang mendukung perjuangan dan hak mereka untuk membina alternatif kepada sistem kapitalisme.
Iyan, CWI Malaysia
No comments:
Post a Comment